• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5112 -
  • ۱۴۰۰ پنج شنبه ۹ دي

درصد آمار ابتلا، بستري و فوت كرونا در كشور رو به افزايش است

ايران در انتظار پيك ششم

گروه اجتماعي

آمار ابتلاي كوويد 19 در كشور با شيب ملايمي در حال افزايش است. مرور آمار سه روز اخير ابتلا، بستري و فوت مبتلايان كرونا در كشور، اين شيب افزايشي را تاييد مي‌كند. در شبانه روز 5 تا 6 دي ماه، 1967 مبتلاي جديد شناسايي شده، 344 نفر از مبتلايان (17 درصد) به دليل شدت بيماري، بستري شده و 34 نفر هم فوت كرده‌اند. در شبانه روز 6 تا 7 دي ماه، از مجموع 2128 مبتلاي جديد، 351 نفر (16 درصد) بستري شده و 40 نفر فوت كرده‌اند اما در شبانه‌روز 7 تا 8 دي ماه، از مجموع 1905 مبتلاي جديد، 348 نفر (18 درصد) به دليل شدت علائم بستري شده‌اند و تعداد فوتي‌ها هم به 53 نفر افزايش يافته است. 
بنا به گفته متخصصان، حالا ديگر اغلب مبتلايان را بايد از موارد آلوده به سويه اُميكرون تلقي كنيم چنانكه طي روزهاي گذشته، متخصصان اعلام كردند كه نه تنها تمام موارد با علائم سرماخوردگي در كشور، ابتلا به سويه اُميكرون است، تاييد شده كه تمام موارد ابتلاي جديد هم از نوع اُميكرون خواهد بود در حالي كه پيش‌بيني شده كه تعداد مبتلايان، به دليل ناتواني قدرت تشخيصي تست‌هاي PCR، چند برابر آمار رسمي ابتلاي اين سويه باشد. هنوز از آمار جديد موارد اُميكرون در كشور عددي منتشر نشده و تا پايان روز 7 دي، ابتلاي 34 نفر به سويه اُميكرون قطعي است اما ديروز مدير توسعه شبكه و ارتقاي سلامت دانشگاه علوم پزشكي مشهد خبر داد كه در هفته گذشته، تعداد مراجعان سرپايي در اين استان پر ازدحام و هم مرز با افغانستان، افزايش ۲۲ درصدي داشته است. محمدحسن درخشان در اين اعلام گفته بود: «تعداد مراجعان سرپايي تا پيش از هفته اول دي‌ماه به‌ طور متوسط ۵۱۰۰ نفر در هفته بوده اما در هفته اول دي ماه اين تعداد به ۶۲۰۰ نفر رسيده و به‌خصوص در شهرستان‌هاي خواف، درگز، مشهد، طرقبه، شانديز، بردسكن، تايباد و باخرز شاهد افزايش ميزان مراجعان به مراكز منتخب كرونا هستيم.»
اعلام اين مقام مسوول يك پيام نگران‌كننده دارد؛ چند روز قبل يكي از اعضاي كميته علمي ستاد ملي مقابله با كرونا گفته بود كه براي تخمين دقيق مبتلايان اُميكرون بايد هرگونه تغيير در تعداد مراجعات سرپايي ملاك باشد كه حالا افزايش تعداد مراجعات سرپايي در استان خراسان رضوي كه در تمام ايام سال با تراكم مسافراني از تمام استان‌هاي كشور مواجه است و تردد غيرقانوني اتباع افغان از معابر غيررسمي اين استان هم يك معضل جدي براي كل استان محسوب مي‌شود، يك هشدار جدي درباره سرعت گردش سويه اُميكرون در اين استان است. البته فقط استان خراسان رضوي گرفتار گردش اين سويه نيست. ديروز دبير كميته علمي كشوري مبارزه با كرونا تاكيد كرد كه اُميكرون در كشور در گردش است و در صورت بي‌توجهي به پروتكل‌هاي بهداشتي، طي چند هفته آينده، پيك ششم كرونا كه غلبه سويه اميكرون در كشور است رقم خواهد خورد. با وجود اين هشدار، ميزان رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در كل كشور به كمتر از 47 درصد كاهش يافته و همزماني بي‌توجهي جمعيت عمومي و دولت به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي شامل استفاده از ماسك، پرهيز از حضور در تجمعات، رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي و تعطيلي مراكز پر ازدحام در حالي است كه ديروز، سازمان بهداشت جهاني، خطر «اُميكرون» را «بسيار زياد» ارزيابي و ضمن هشدار بابت افزايش 11 درصدي آمار كلي موارد ابتلا به كوويد ۱۹ در هفته گذشته نسبت به هفته پيش از آن، تاكيد كرد: «شواهد نشان مي‌دهد كه سويه اُميكرون در مقايسه با دلتا در مدت دو تا سه روز، دو برابر مي‌شود. موارد ابتلا به اين سويه به سرعت در حال افزايش است و ميزان رشد سريع سويه اُميكرون احتمالا تركيبي از فرار سيستم ايمني و سرعت ذاتي اين سويه است.»
با وجود اين هشدارها، دولت و ستاد ملي مقابله با كرونا، هيچ اقدامي براي بازگشت محدوديت‌ها به اماكن عمومي و برگزاري تجمعات غيرضروري و فعاليت اصناف و نهادهاي تشويق‌كننده ازدحام جمعيت انجام نداده‌اند. مشاهدات خبرنگار «اعتماد» حكايت از آن دارد كه برخلاف ادعاي مسوولان، در هيچ مكان سربسته و اداره دولتي و مراكز تجمعي مسقف، كارت ديجيتال واكسيناسيون مطالبه نشده اگر چه كه استفاده از ماسك، در تمام مراكز دولتي و مراكز خريد مسقف، يك الزام براي مراجعان است اما در برخي مراكز همچون مترو و اتوبوس‌هاي درون شهري كه اين روزها به خصوص با ازدحام نگران‌كننده مسافران مواجه است، نه تنها الزام استفاده از ماسك با بي‌توجهي صددرصدي ماموران ايستگاه و سكو مواجه است، هيچ شهروندي به دليل استفاده نكردن از ماسك، از ورود به ايستگاه‌هاي مترو يا اتوبوس منع نمي‌شود علاوه بر آنكه بسياري از ماموران و مراقبان ايستگاه‌ها و سكوها هم، به‌خصوص در ايستگاه‌هاي پرتردد در مركز شهر، بدون ماسك مشغول به خدمت و نظارت هستند. 
با اين حال ديروز، محسن فرهادي؛ معاون مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت از كنترل و اجراي طرح محدوديت هوشمند در واحدهاي صنفي، صنعتي و كارگاهي خبر داد و گفت: «از روز 21 آذر، اجراي طرح محدوديت هوشمند در 5 فاز آغاز شده است. هدف طرح مديريت هوشمند اين است كه زندگي مردم خيلي محدود نشود اما به نوعي كنترل‌ها و نظارت‌ها را افزايش بدهد. به عنوان مثال، اگر قرار است غذايي را در يك واحد صنفي صرف كنيم و آنجا ماسك را برمي‌داريم، بايد حتما واكسن تزريق كرده باشيم و در شرايط بيماري و قرنطينه نباشيم. در اين طرح به تدريج ارائه خدمت را در صورتي به خدمت‌گيرنده خواهيم داشت كه يا واكسن را تزريق كرده و بيمار نيست و در صورتي كه واكسن تزريق نكرده و بيمار است و حتي واكسن تزريق كرده اما بيمار است، نمي‌تواند خدمت را دريافت كند. به عنوان مثال اگر فردي مي‌خواهد به سينما يا تئاتر برود بايد واكسينه شده باشد و بيمار هم نباشد. اقدام مديريت هوشمند، مصوبه ستاد ملي مقابله با كروناست و تمام دستگاه‌هاي اجرايي و حتي بخش خصوصي مسوول اجراي اين اقدامات هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون